Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Wartość rezydualna ma znaczenie

Ranking samochodów dostawczych Eurotax
30.01.2015 00:00:00
Wielu nabywców samochodów dostawczych nie wykorzystuje informacji o ich wartości rezydualnej (RV). Częściej o zakupie decyduje cena nowego pojazdu, obiegowa opinia, czy przywiązanie do marki, a więc czynniki emocjonalne. Jednak okazuje się, że chłodna analiza wartości RV może przynieść znacznie więcej korzyści.
Wartość rezydualna samochodu (RV) to jego prognozowana, przyszła wartość. Jest podawana wprost kwotowo lub, częściej, procentowo jako relacja do ceny nowego pojazdu. Wartość RV to podstawowy wskaźnik wykorzystywany przez firmy leasingowe i zarządzające flotami, określający opłacalność korzystania z samochodu. Stanowi największy, około 50-procentowy składnik tzw. TCO, czyli całkowitych kosztów użytkowania samochodu, pilnie śledzonych przez branżę wynajmu i finansowania zakupu pojazdów.
Krótko mówiąc, wysoka cena zakupu nowego samochodu wcale nie musi oznaczać wyższego spadku wartości rynkowej i większych kosztów. Stąd tak duże znaczenie wartości rezydualnej, która, według firmy Eurotax, powinna być podstawową informacją braną pod uwagę podczas zakupu pojazdu, aby dokonać przemyślanego i świadomego wyboru. Wysoka wartość rezydualna świadczy o renomie marki, niezawodności modelu i jego walorach użytkowych, a więc zaufaniu do marki lub modelu na rynku wtórnym. Można więc uznać wartość RV za obiektywny wskaźnik jakości do ceny.
Rynek samochodów dostawczych
Samochody dostawcze, ze względu na cechy konstrukcyjne i przeznaczenie, dzielą się na: . lekkie, o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 2,5 t, konstrukcyjnie pochodne od samochodów osobowych, przeznaczone do bliskiej dystrybucji; . średnie, o DMC 2,5-3 t, konstrukcyjnie dedykowane do przewozu towarów na bliższe i dalsze odległości; . ciężkie, o DMC 3-3,5 t, wyspecjalizowane konstrukcje o wielu wariantach i uniwersalnym zastosowaniu.
Firma Eurotax od ponad 10 lat przygotowuje wartości rezydualne, bazując na swoim doświadczeniu w wycenie pojazdów używanych oraz obszernej bazie danych pojazdów. Wieloletnie doświadczenie pozwoliło potwierdzić wysoką sprawdzalność wyznaczanych wartości RV, co zostało powszechnie docenione przez rynek firm finansowych i CFM.
Korzystając ze swoich kompetencji, Eurotax po raz pierwszy w Polsce postanowił przygotować ranking pojazdów dostawczych ze względu na ich wartość rezydualną. Pojazdy użytkowe z samego założenia powinny na siebie zarabiać i wysoka RV może w tym dodatkowo pomóc. Do zestawienia wzięto wszystkie nowe samochody dostawcze znajdujące się aktualnie w ofercie na rynku polskim, w typowo użytkowej wersji nadwozia typu furgon i jego pochodnych (związanych z długością ładowni/rozstawem osi oraz wysokością dachu). Prognoza wartości rezydualnych dotyczy notowań sprzedaży (przyszłych wartości rynkowych), okresu 36 miesięcy i pochodzi z programu Forecast firmy Eurotax (baza danych 12/2014). Przebiegi uzależniono od segmentu.
Lekkie samochody dostawcze
W tej kategorii ranking zdominowała jedna marka i jeden model: Volkswagen Caddy. Pierwsze 16 (!) miejsc zajmują różne typy (wersje) Caddy. Dopiero wtedy pojawiają się w zestawieniu pierwsze modele konkurencji (Skoda Praktik).
Ze względu na podobne wyniki poszczególnych typów jednego modelu, przygotowany został również ranking modeli, który uwzględnia średnią wartość RV dla każdego z nich. Daje to ogólny pogląd jak będzie wyglądało zachowanie się modelu w przyszłości, bez podziału na konkretne wersje. I tutaj mała niespodzianka, ponieważ na pierwsze miejsce wysunęła się Skoda Praktik. Jest to model dosyć niszowy, o niewielkim wyborze typów i jednostek napędowych, ale korzystnie skalkulowanej cenie zakupu. Caddy ustępuje mu miejsca naprawdę niewiele, a wynika to z bardzo szerokiej gamy dostępnych wersji, w tym również bardzo drogich 4Motion i ze skrzyniami automatycznymi DSG, które zaniżają średnią wartość RV. Trzecie miejsce należy do nowego Opla Combo.
Średnie samochody dostawcze
Podobnie jak w samochodach lekkich, początek zestawienia należy do jednego modelu, tym razem do Volkswagena Transportera T5. Dopiero na 9 miejscu znajduje się przedstawiciel konkurencji, Mercedes-Benz Vito 110 CDI.
W zestawieniu modeli dominuje niemłody już Volkswagen Transporter T5 i to pomimo wielu niezbyt popularnych wersji w ofercie (napęd 4Motion, benzynowe silniki). Świadczy to o ogromnym zaufaniu do tego modelu na rynku. Niewiele niższe RV osiąga nowy Mercedes-Benz Vito. Trzecie miejsce należy do niedawno wprowadzonego na rynek Renault Trafica, jednak już ze znacznie niższą średnią wartością RV.
Ciężkie samochody dostawcze
W tej kategorii panuje bardzo duża konkurencja. Żaden model nie zdominował rankingu, a na czele znalazły się wersje dosyć nietypowe, ale o stosunkowo nisko skalkulowanej cenie zakupu (w stosunku do wersji najpopularniejszych na rynku). Wygrał Mercedes-Benz Sprinter 310 BlueTEC, a więc z silnikiem 95KM spełniającym normę emisji spalin Euro 6, o objętości ładowni 15,5 m3. Tuż za nim znajduje się bliźniaczy model, ale jeszcze z silnikiem Euro 5. Pierwszą trójkę zamyka mały, 9-metrowy furgon Volkswagen Crafter 30 TDI o DMC 3 t i mocy 109 KM.
Ciekawie prezentuje się zestawienie modeli. Tu wygrywa nowe Iveco Daily, minimalnie przed odnowionym Sprinterem i tradycyjnym Crafterem. Pozostałe modele osiągają już znacznie niższe RV. Z pierwszej trójki Sprinter ma najszerszą ofertę dostępnych wersji silników, w tym z niszowymi benzynowymi i CNG, które obniżają jego ogólny wynik. Z kolei Iveco oferuje najwięcej wersji objętościowych oraz dwa warianty osi (pojedyncze/podwójne ogumienie). Najstarszym modelem w pierwszej trójce jest Volkswagen Crafter, bliźniak Sprintera, ale o znacznie mniejszej palecie jednostek napędowych (wyłącznie diesle) i dawno niezmienianym designie.
Jak widać, najlepiej utrzymujące wartość modele osiągają 36-miesięczną RV na poziomie 50-55%. Oznacza to, że w tym okresie nie tracą nawet połowy wartości liczonej od ceny nowego samochodu! Oczywiście, szczególny sposób eksploatacji może w zasadniczy sposób zmienić ranking. Należy również pamiętać, że indywidualne wymagania są czasem najważniejsze i narzucają wybór konkretnego samochodu. Niemniej, podejmując decyzję o zakupie nowego pojazdu, zwłaszcza użytkowego, warto przyjrzeć się jego postrzeganiu na rynku, ponieważ pozwoli to zaoszczędzić czas i koszty przy późniejszej odsprzedaży.
Ranking wersji (lekkie)
Miejsce Wersja (typ) Wartość RV
1. Volkswagen Caddy 1.6 TDI 75 KM 60,40%
2. Volkswagen Caddy 1.6 TDI 102 KM 60,40%
3. Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI DSG 140 KM 59,60%
4. Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 140 KM 59,40%
5. Volkswagen Caddy 1.6 TDI DSG 102 KM 59,20%
Prognoza: wartość rynkowa. Nadwozie: furgon. Okres prognozy: 36 mies. Przebieg: 30 tys. km/rok.
Ranking modeli (lekkie)
Miejsce Model Liczba wersji Średnia wartość RV
1. Skoda Praktik 5 55,60%
2. Volkswagen Caddy 30 54,36%
3. Opel Combo 10 51,75%
4. Mercedes-Benz Citan 10 50%
5. Dacia Dokker 6 49,08%
Prognoza: wartość rynkowa. Nadwozie: furgon. Okres prognozy: 36 mies. Przebieg: 30 tys. km/rok.
Ranking wersji (średnie)
Miejsce Wersja (typ) Wartość RV
1. VW Transporter T5 TDI 102 KM, rozstaw osi 3 m 61,80%
2. VW Transporter T5 TDI 140 KM, rozstaw osi 3 m 61,80%
3. VW Transporter T5 TDI 140 KM, rozstaw osi 3,4 m 61,50%
4. VW Transporter T5 TDI 102 KM, rozstaw osi 3,4 m 61,40%
5. VW Transporter T5 TDI 140 KM, rozstaw osi 3 m, wysoki dach 61,10%
Prognoza: wartość rynkowa. Nadwozie: furgon. Okres prognozy: 36 mies. Przebieg: 35 tys. km/rok.
Ranking modeli (średnie)
Miejsce Model Liczba wersji Średnia wartość RV
1. Volkswagen Transporter T5 68 56,33%
2. Mercedes-Benz Vito 80 52,71%
3. Renault Trafic 52 45,37%
4. Fiat Scudo 27 43,87%
5. Nissan NV200 8 43,79%
Prognoza: wartość rynkowa. Nadwozie: furgon. Okres prognozy: 36 mies. Przebieg: 35 tys. km/rok.
Ranking wersji (ciężkie)
Miejsce Wersja (typ) Wartość RV
1. Mercedes-Benz Sprinter 310 BlueTEC, obj. ładowni 15,5 m3 55,80%
2. Mercedes-Benz Sprinter 310 CDI, obj. ładowni 15,5 m3 55,50%
3. Volkswagen Crafter 30 TDI, obj. ładowni 9 m3 55,30%
4. Mercedes-Benz Sprinter 310 BlueTEC, obj. ładowni 17 m3 54,90%
5. Iveco Daily 35S15 V, obj. ładowni 18 m3 54,80%
Prognoza: wartość rynkowa. Nadwozie: furgon. Okres prognozy: 36 mies. Przebieg: 40 tys. km/rok.
Ranking modeli (ciężkie)
Miejsce Model Liczba wersji Średnia wartość RV
1. Iveco Daily 106 50,86%
2. Mercedes-Benz Sprinter 105 50,62%
3. Volkswagen Crafter 52 50,17%
4. Fiat Ducato 88 45,20%
5. Peugeot Boxer 31 44,13%
Prognoza: wartość rynkowa. Nadwozie: furgon. Okres prognozy: 36 mies. Przebieg: 40 tys. km/rok.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.