Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Ogromna inwestycja Poznania w wodorowe autobusy

Miejski przewoźnik MPK zakupił 25 autobusów Solaris Urbino 12 hydrogen
16 stycznia 2023

Fot. Solaris

 
Inwestycje Poznania w ekologiczny transport publiczny nabierają tempa. Miejski przewoźnik MPK Poznań zakupił 25 autobusów napędzanych wodorem Solaris Urbino 12 hydrogen. Przetarg rozpisany był na 15 pojazdów, jednak przewoźnik skorzystał z prawa opcji zamówienia kolejnych 10 autobusów.
Supernowoczesne, bezemisyjne wodorowe modele wzbogacą flotę MPK już w drugiej połowie 2023 roku. To największe dotąd zamówienie na wodorowe autobusy marki Solaris.
Inwestycja została dofinansowana z programu „Zielony transport publiczny", rozpisanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
We flocie MPK Poznań kursuje już 58 pojazdów elektrycznych marki Solaris, które stanowią niemal 20% całej floty.

Poznań w stronę zeroemisyjności

– To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań – stwierdził Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań. – Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę. Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach „wodorowców” będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń.

Zasilane tylko wodorem

Zamówione przez MPK Poznań modele to Urbino 12 hydrogen. Każdy z pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jedynymi produktami ubocznymi są bowiem woda i ciepło. Pojazd jest więc bezemisyjny w miejscu użytkowania. Przy wszystkich zaletach napędu elektrycznego autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut. W 12-metrowych autobusach zostaną zamontowane ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW, które będą pobierać wodór z pięciu zbiorników o łącznej pojemności 1560 l. Komponenty systemu wodorowego będą posiadać najwyższe dostępne na rynku systemy zabezpieczeń. Wodorowe Solarisy wyposażone będą w stosunkowo niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power, której zadaniem będzie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Jednostkę napędowa pojazdów będzie stanowić elektryczny silnik centralny. Pod kątem wyposażenia wnętrza pojazdy będą wykończone w wysokim standardzie, zbliżonym do innych zielono-żółtych autobusów we flocie MPK. Pasażerowie będą korzystać z klimatyzacji oraz rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej, a ich bezpieczeństwo zapewni monitoring. Dla wygody pasażerów MPK przewidziało ładowarki urządzeń mobilnych. Na pokładzie znajdzie się 31 miejsc siedzących, w tym 10 siedzeń o wysokiej dostępności, czyli dostępnych bez dodatkowych stopni. Urbino 12 hydrogen będą wyposażone w zatoczkę dla osób niepełnosprawnych i podróżnych z wózkami dziecięcymi. (z)

Fot. Solaris

Fot. Solaris

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.