Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Hybrydowe wariacje Mercedesa

Samochody ciężarowe. Mercedes Econic na sprężony gaz ziemny i prąd
05.12.2008 00:00:00
Obecnie już niemal każdy producent pojazdów ciężarowych szykuje się do wdrożenia do produkcji samochodu napędzanego dwoma silnikami: wysokoprężnym i elektrycznym. Tymczasem Daimler testuje prototyp pojazdu, w którym obok silnika elektrycznego pracuje jednostka na gaz ziemny. Hybrydowym samochodem ciężarowym szykowanym przez Mercedesa jest Econic. W zależności od zapotrzebowania silniki CNG i elektryczny mogą działać równocześnie lub każdy z nich samodzielnie. Przy ruszaniu z miejsca pojazd korzysta tylko z agregatu elektrycznego. W razie zwiększonego zapotrzebowania, np. podczas rozpędzania lub wyprzedzania, automatycznie dołącza się silnik CNG. Natomiast przy jednostajnej prędkości pracuje sam silnik spalinowy.
Pojazdem, w którym zamontowano te dwa silniki, jest Mercedes Econic, samochód wykorzystywany w gospodarce komunalnej (śmieciarka, pojazd asenizacyjny) i służbie pożarniczej, a także jako wóz techniczny.
Gaz i elektryczność
Podstawowym źródłem napędu jest sześciocylindrowa jednostka na CNG o pojemności 6,9 litra i mocy 279 KM. Silnik elektryczny o mocy 44 kW ma dwie funkcje: służy do napędu pojazdu oraz jako generator do ładowania akumulatorów zasilających. Ze względu na duże obciążenie termiczne silnik elektryczny jest chłodzony cieczą. Napęd z obu motorów jest przekazywany za pośrednictwem sześciostopniowej, automatycznej skrzyni biegów.
W zależności od zapotrzebowania silniki CNG i elektryczny mogą działać równocześnie lub każdy z nich samodzielnie. Przy ruszaniu z miejsca pojazd korzysta tylko z agregatu elektrycznego. W razie zwiększonego zapotrzebowania, np. podczas rozpędzania lub wyprzedzania, automatycznie dołącza się silnik CNG. Natomiast przy jednostajnej prędkości pracuje sam silnik spalinowy.
Ekologia i oszczędność na pierwszym planie
Daimler pracuje nad tym pojazdem ze względu na coraz większe ograniczenia w poruszaniu się pojazdów spalinowych w centrach dużych aglomeracji. W Niemczech już w kilku dużych miastach, np. stołecznym Berlinie, utworzono tzw. zielone strefy, w których mogą poruszać się tylko pojazdy spełniające najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
Jak twierdzi producent, zastosowanie silnika na CNG pozwoliło na spełnienie normy EEV, która przewyższa normę Euro 5. Hybryda na bazie Econica emituje o 41 proc. mniej tlenków azotu i 46 proc. mniej cząstek stałych niż ten sam model wyposażony w silnik Diesla. Ponadto producent przewiduje zmniejszenie kosztów paliwa do 60 procent w porównaniu z napędem wysokoprężnym.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.