Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Tatra Jamal 38ESKT/375 - wozidło rodem z Czech

Test redakcyjny - Jazda próbna Tatrą Jamal 38ESKT/375 6x6 wozidło przemysłowe
23.01.2009 00:00:00
Jest niemal o połowę tańsza niż porównywalne wozidła przegubowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście stanowi dla nich alternatywę? Nasz test wypadł przyzwoicie dla Tatry Jamal 38ESKT/375. Wozidło z Czech charakteryzuje duży komfort jazdy, wysoka prędkość jazdy do przodu i dobre wyposażenie standardowe. Minusy czeskiego wozidła to z kolei: niska prędkość jazdy do tyłu, większy promień skrętu niż w wodzidłach przegubowych i zbyt mało stopni wejściowych.
Jamal debiutował pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Czesi oprócz klasycznych wywrotek 6x6 oferują Jamala jako wozidło, które może poruszać się tylko poza drogami publicznymi.
Pojazd do testu udostępnił nam diler Tatry z Katowic, firma ASbud. Jazdy odbyły się na terenie Strzeblowskich Kopalni Odkrywkowych w Sobótce w woj. dolnośląskim.
Bez przegubu, ale...
Tatra zbudowana jest na sztywnej ramie, nie ma przegubu i do skrętu służy w niej zwykły układ kierowniczy. O kopalnianym przeznaczeniu pojazdu decyduje m.in. duży kiper wykonany w całości ze szwedzkich blach o podwyższonej wytrzymałości, który ma daszek chroniący kabinę operatora przed uszkodzeniem. Prześwit pojazdu wynosi 375 mm, a np. wozidło przegubowe Terex TA30 ma 405 mm – to jednak typowa maszyna budowlana, około dwa razy droższa od Tatry. Duże wymiary Jamala oznaczają utrudniony dostęp do kabiny, zwłaszcza że pierwszy stopień umieszczony jest za wysoko. Wysiadanie również nie należy do łatwych, dlatego że stopnie nie są widoczne z kabiny.
Kabina bez tunelu
Zaletą kabiny testowanego wozidła jest brak tunelu silnika. Łatwiej można się po niej poruszać i, co istotne, zmieściło się dodatkowe, choć nieresorowane, środkowe miejsce siedzące. Czesi jako jedni z nielicznych sprzedają swoje pojazdy standardowo wyposażone w dwa pneumatyczne fotele – w przypadku wozidła to dobre rozwiązanie. Plus także za seryjną klimatyzację i ogrzewanie postojowe. To ostatnie udało nam się docenić, gdy podczas testu temperatura spadła do minus 20 st. C. Deska rozdzielcza Jamala jest taka sama jak w Tatrach TerrNo1. W ciężarówkach dopuszczonych do ruchu ganiliśmy ją za przestarzały wygląd i kiepskie plastiki, jednak na tle wozideł przemysłowych jej minusy zdecydowanie bledną. Również hałas w kabinie należy określić jako porównywalny z innymi maszynami budowlanymi, choć jest on oczywiście wyższy niż w klasycznej wywrotce wyprodukowanej np. przez MAN-a.
Komfort i szybkość
Jazda zwykłą wywrotką (szczególnie bez ładunku) po terenie kopalni odkrywkowej, w której wydobywa się skały, jest z uwagi na jej słabe resorowanie drogą przez mękę. Przegubowym wozidłem jedzie się lepiej, m.in. dlatego że ma ono wahliwy przegub oraz coraz częściej niezależne zawieszenie przednich kół. Zaporowa cena powoduje jednak, że sporo kopalni wozi materiały przy pomocy zwykłych ciężarówek. Jamal ma niezależne zawieszenie wszystkich kół, które przekłada się na wygodną eksploatację pojazdu nawet w ekstremalnych warunkach. W praktyce pozwala ono na dłuższą pracę bez zmęczenia niż w klasycznej wywrotce. Do tego dodać trzeba świetny napęd 6x6 z blokadą centralnego i tylnych dyferencjałów oraz z możliwością odłączenia przedniej osi (co korzystnie wpływa na zużycie paliwa). Tatra ma także wysoką, „ciężarówkową” prędkość maksymalną, ograniczoną elektronicznie do 85 km/h. Wozidła przegubowe potrafią zazwyczaj poruszać się z prędkością nieco ponad 50 km/h. Jamal ma manualną skrzynię biegów o 12 przełożeniach do przodu (wozidła mają zwykle automaty o mniejszej liczbie biegów). Nie wiadomo dokładnie, jaką prędkość uzyskać może Tatra podczas jazdy do tyłu, z naszych obserwacji wynika jednak, że jest ona niższa niż około 30 km/h dostępne dla większości wozideł przegubowych. Te ostatnie mają także mniejszy promień skrętu.
Osiem cylindrów oszczędności
Silnik V8 chłodzony powietrzem ma wystarczającą moc. Od użytkowników tego typu wozideł dowiadujemy się, że są one oszczędne. Strzeblowskie Kopalnie oprócz wozideł Tatry użytkują trzy- i czteroosiowe Scanie IV i V serii. Ich normy spalania przeliczane są na przewożony ładunek. I tak Scania R420, która ma opinię bardzo oszczędnej, spala w terenowych warunkach 0,05-0,06 litra ON na przewiezioną tonę skały. Tatra pali około 0,06 l na tonę, zaś minimalne osiągnięte przez nią spalanie to 0,045 l/t.
Cena testowanej Tatry jest dużo niższa niż porównywalnego pod względem ładowności wozidła przegubowego. Wozidło ma jednak lepszą manewrowość i większą szybkość jazdy do tyłu, co na wielu wyrobiskach może mieć duże znaczenie. Z drugiej strony Tatra potrafi szybciej poruszać się z ładunkiem, a jej komfort jazdy jest porównywalny z przegubowym wozidłem. Jamal może więc być alternatywą dla typowego wozidła, wszystko zależy od tego, gdzie ma być użytkowany i w jaki sposób.
Plusy
Duży komfort jazdy. Wysoka prędkość jazdy do przodu. Dobre wyposażenie standardowe.
Minusy
Niska prędkość jazdy do tyłu. Większy promień skrętu niż w wodzidłach przegubowych. Zbyt mało stopni wejściowych.
Podstawowe dane techniczne wozidła Tatra Jamal 38ESKT/375 6x6
Dopuszczalna masa całkowita techn. 38.000 kg
Ładowność techn. 23.000 kg
Rozkład DMC na osie przednie / tylna zespolona 8.000 / 30.000 kg
Objętość skrzyni ładunkowej 14 m sześc.
Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej
długość 4.875 mm
szerokość 2.490 mm
wysokość burty 1.940 mm
Kąt wychylenia skrzyni 62 stopnie
Pojemność skokowa silnika 12.667 ccm
Moc maksymalna 367 KM przy 1.800-1.850
Maksymalny moment obrotowy 1.850 Nm przy 1.000 obr/min
Pojemność zbiornika paliwa 320 l
Zużycie paliwa brak danych
Napęd 6x6
Zawieszenie przednie Niezależne: drążki skrętne, amortyzatory teleskopowe
Zawieszenie tylne Niezależne: poduszki pneuma-tyczne z wewnętrznymi sprężynami, resory piórowe
Układ hamulcowy bębnowy, pneumatyczny, dwuobwodowy
Wyposażenie pojazdu testowego automatyczna klimatyzacja,dwa pneumatyczne fotele, radio CD z dwoma głośnikami, ogrzewanie niezależne Webasto, opony skalne Michelin 16.00 R20XZL przód i 24.00 R21XZL tył, retarder
Cena netto 474.282 zł
Gwarancja mechaniczna / perforacyjna rok / 2 lata
Przeglądy techniczne co 20 tys. km
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.