Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Atego Euro VI wyjeżdża na drogi

Mercedes z nowym napędem, zawieszeniem i kabiną
12.04.2013 00:00:00
Najmłodszy członek rodziny nowych ciężarówek z trójramienną gwiazdą - nowy Mercedes-Benz Atego, spełniający normę Euro VI - wyjeżdża na drogi. W dystrybucyjnym pojeździe, oferowanym w wersjach o dmc od 6,5 do 16 ton, wprowadzono nowe układy napędowe oraz innowacje w zawieszeniu oraz w kabinie.
Najmłodszy członek rodziny nowych ciężarówek z trójramienną gwiazdą - nowy Mercedes-Benz Atego, spełniający normę Euro VI - wyjeżdża na drogi. W dystrybucyjnym pojeździe, oferowanym w wersjach o dmc od 6,5 do 16 ton, wprowadzono nowe układy napędowe oraz innowacje w zawieszeniu oraz w kabinie.
To już czwarta generacja Atego, poprzednia oferowana była od 2010 r. Do napędu auta posłużą całkiem nowe 4- i 6-cylindrowe silniki rzędowe spełniające normę Euro VI, które mają zużywać mniej paliwa niż dotychczas stosowane jednostki. We wszystkich wersjach silnikowych dostępna będzie przekładnia Mercedes PowerShift 3 i - w standardzie - asystent stabilizacji toru jazdy. Nową kabinę zaprojektowano w stylu Actrosa, Antosa i Arocsa.
Nowe silniki Euro VI
Siedem nowych odmian silnikowych Euro VI (BlueTec 6), współpracujących z szeroką gamą przekładni manualnych i automatycznych, pozwala dopasować Atego do specyficznych wymogów i różnorodnych zastosowań w transporcie dystrybucyjnym.
W celu dostosowania do normy emisji spalin Euro VI, Atego dostępne jest z czterema nowo opracowanymi silnikami 4-cylindrowymi BlueTec 6 z serii OM 934 o pojemności 5,1 l. Jednostki z czterema zaworami na cylinder, dwoma wałkami rozrządu w głowicy i regulacją faz rozrządu oferowane są w zakresie mocy od 156 do 231 KM. Dodatkowo, Atego Euro VI występuje z trzema nowo zaprojektowanymi silnikami 6-cylindrowymi OM 936 o pojemności 7,7 l i mocy od 238 do 299 KM.
Dysponujące wysokim momentem obrotowym jednostki Euro VI zużywają do 5 proc. mniej paliwa, w porównaniu z poprzednikiem Euro V (mimo wzrostu konsumpcji jako nieodłącznego elementu zastosowania systemu oczyszczania spalin). Zużycie czynnika AdBlue zostało zmniejszone o połowę. W niektórych przypadkach koszty ich eksploatacji spadają dodatkowo za sprawą znacznie dłuższych okresów międzyprzeglądowych (interwały serwisowe do 120.000 km), wyznaczanych przy pomocy dynamicznego kalkulatora przeglądów. Silniki dostosowano do nowych norm emisji spalin poprzez zastosowanie wtrysku common rail, chłodzonego układu recyrkulacji spalin, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz zamkniętego filtra cząstek stałych. Podobnie jak w przypadku modeli ciężkich, ekonomikę użytkowania nowego Atego zwiększa system FleetBoard EcoSupport.
Manualne i zautomatyzowane przekładnie
Premiera nowego Atego wiąże się z debiutem nowej generacji przekładni manualnej z sześcioma, ośmioma lub dziewięcioma przełożeniami. Opcjonalnie, model występuje ze zautomatyzowaną przekładnią Mercedes PowerShift 3 o 6 lub 8 przełożeniach. Nowa, 8-stopniowa skrzynia pozwala na wyjątkową optymalizację konfiguracji napędu, dysponując czterema programami jazdy.
Przeprojektowane podwozie
Całkowicie przeprojektowane podwozie Atego ma godzić dwa przeciwstawne cele: komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie, bez względu na obciążenie. Lista udoskonaleń zaczyna się od skonfigurowanej na nowo przedniej osi, która w połączeniu z nowym układem kierowniczym z przekładnią obiegową pozwala osiągnąć wyższą precyzję prowadzenia. Nowe, czteropunktowe zawieszenie kabiny zostało usztywnione w celu dopasowania do zoptymalizowanej precyzji kierowania. Zredukowano tendencje do przechyłów i drgań. Nowe prowadzenie tylnej osi pozwala zoptymalizować jazdę poprzez poprawę charakterystyki pod- i nadsterowności podczas szybkiej zmiany pasów.
Aby jak najwięcej załadować...
Strukturalne modyfikacje podwozia nowego Atego mniej więcej równoważą dodatkowy ciężar, wynikający z zastosowania systemu kontroli spalin. Dla zastosowań, w których liczy się każdy kilogram, nowy model można wyposażyć w lżejszy, 80-litrowy zbiornik paliwa zamiast 120-litrowego, paraboliczne resory tylnej osi z pojedynczym piórem, zoptymalizowane pod względem masy osłony boczne (do 10,5 t) lub aluminiowe koła, dostępne w gamie rozmiarów od 17,5 do 19,5 cala.
Systemy bezpieczeństwa
Atego standardowo wyposażone jest w asystenta stabilizacji toru jazdy (ESP). Nowo opracowany, dwustopniowy hamulec silnikowy w połączeniu z wydajnymi hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach ma zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa. Jako jedyne w klasie, Atego dostępne jest fabrycznie z odpornym na zużycie retarderem magnetycznym, zapewniającym silne wsparcie dla układu hamulcowego.
Atego dołącza do nowej rodziny
Design kabiny Atego nawiązuje do Actrosa, Antosa i Arocsa. Nowy zderzak ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej, opcjonalnie z diodami LED podkreśla przynależność do nowej rodziny ciężarówek Mercedes-Benz.
Do wyboru będą cztery warianty kabiny w trzech długościach. Lista dostępnych kabin obejmuje modele ClassicSpace S (normalna i przedłużona), ClassicSpace L oraz BigSpace L - wszystkie cztery w szerokości 2,30 m. Dla specjalnych zastosowań, takich jak służby przeciwpożarowe, komunalne czy drogowe, Atego dostępne jest także z kabiną załogową sześciomiejscową.
W kabinie kompletnie przeprojektowano kokpit, w designie i funkcjonalności upodabniając go do tego z Actrosa, Antosa i Arocsa. Panel centralny z dużym wyświetlaczem, kierownica wielofunkcyjna, nowa architektura siedzeń ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikiem (w połączeniu z przekładnią PowerShift 3) i jednoczęściowy, 7-komorowy materac z zimnej pianki (opcja) to tylko niektóre przykłady udogodnień. By poradzić sobie z wyzwaniami transportu dystrybucyjnego, Atego oferuje teraz zintegrowane urządzenia multimedialne z dodatkowymi funkcjami.
Pojazd oferowany będzie łącznie w 42 różnych wariantach. Zawdzięcza to szerokiej gamie rozstawów osi, trzem długościom kabin oraz wersjom z napędem na wszystkie koła. Sprzedaż modelu ruszy w maju br.
Wersje 4-cylindrowego silnika OM 934
Moc maksymalna Moment obrotowy
156 KM przy 2.200 obr/min 650 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
177 KM przy 2.200 obr/min 750 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
211 KM przy 2.200 obr/min 850 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
231 KM przy 2.200 obr/min 900 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
Wersje 6-cylindrowego silnika OM 936
Moc maksymalna Moment obrotowy
238 KM przy 2.200 obr/min 1.000 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
272 KM przy 2.200 obr/min 1.100 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
299 KM przy 2.200 obr/min 1.200 Nm przy 1.200-1.600 obr/min
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.