Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Ma być jeszcze oszczędniej

Mercedes-Benz Atego Euro VI
18.10.2013 00:00:00
Czwarty i ostatni członek rodziny nowych ciężarówek z trójramienną gwiazdą - nowy Mercedes-Benz Atego Euro VI - wyjeżdża na drogi. W dystrybucyjnym modelu wprowadzono nowe układy napędowe i innowacje w konstrukcji zawieszenia oraz kabiny.
Dzięki wprowadzonym modyfikacjom, nowe Atego ma zużywać nawet o 5 proc. mniej paliwa w stosunku do modelu oferowanego dotychczas.
Silniki Euro VI palą mniej od poprzedników
Sercem nowego Atego są dwie kompletnie nowe jednostki BlueEfficiency Power. Siedem nowych odmian silnikowych Euro VI, współpracujących z szeroką gamą przekładni manualnych i automatycznych, pozwala dopasować Atego do różnorodnych zadań w transporcie dystrybucyjnym.
Lekkie warianty ciężarówki oferowane są z nowo opracowanymi silnikami 4-cylindrowymi BlueTec 6 z serii OM 934 o pojemności 5,1 litra. Jednostki z czterema zaworami na cylinder, dwoma wałkami rozrządu w głowicy i regulacją faz rozrządu oferowane są w zakresie mocy od 156 do 231 KM. Gamę napędów uzupełniają trzy nowe silniki 6-cylindrowe OM 936 o pojemności 7,7 litra i mocy od 238 do 299 KM.
Jak zapewnia producent, jednostki Euro VI zużywają mniej paliwa, mimo zredukowania emisji cząstek stałych i tlenków azotu o 90 proc. w porównaniu z silnikami Euro V. Jednostki dostosowano do nowych norm emisji spalin poprzez zastosowanie chłodzonego układu recyrkulacji spalin, selektywnej redukcji katalitycznej SCR oraz zamkniętego filtra cząstek stałych. Zastosowanie wyrafinowanej technologii oczyszczania spalin BlueTec 6 pozwala o połowę zmniejszyć zużycie czynnika AdBlue w stosunku do silników Euro V.
Również pod względem zużycia oleju model zalicza się do wyjątkowo oszczędnych - wyrafinowane silniki BlueTec 6 potrzebują go o połowę mniej od montowanych dotychczas jednostek serii 900. Ale najnowsze konstrukcje zasługują na uznanie nie tylko z punktu widzenia ekonomiki i osiągów.
Także hamowanie silnikiem reprezentuje nieznany dotąd standard w klasie transportu dystrybucyjnego. Tak jak w przypadku silników o większej pojemności - OM 470, OM 471 i OM 473 - nowe jednostki OM 934 oraz OM 936 stosowane w Atego mają podwójnie zsynchronizowany dekompresyjny hamulec silnikowy. W wariancie 4-cylindrowym osiąga on moc 145 kW (w opcji - 170 kW). 6-cylindrowe wersje o pojemności 7,7 litra mają do dyspozycji hamulec o mocy 235 kW w odmianie standardowej i aż 300 kW w odmianie premium.
Seryjny ESP i zautomatyzowane przekładnie
Standardowo oferowane są 6- lub 9-biegowe przekładnie manualne. Dźwignię zmiany biegów umieszczono w łatwo dostępnym miejscu, bezpośrednio na panelu instrumentów. Dostępna jest też nowa, 8-stopniowa zautomatyzowana skrzynia Mercedes PowerShift 3, także dla wersji z najmocniejszymi silnikami. W tym przypadku do wyboru są cztery programy jazdy: Power, Economy, Offroad i Fire Service (dla pojazdów pożarniczych, szybka zmiana biegów).
Atego jest seryjnie wyposażane w układ kontroli stabilności Stability Control Assist, w autach osobowych znany jako ESP. Nowy, dwustopniowy dekompersyjny hamulec silnikowy, w przypadku silnika 6-cylindrowego opcjonalnie osiągający moc 300 kW, w połączeniu z hamulcami tarczowymi przy wszystkich kołach ma zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa. Jako jedyne w swojej klasie, Atego dostępne jest z retarderem magnetycznym, zapewniającym silne wsparcie dla układu hamulcowego.
Design: kolejny członek nowej rodziny
Wraz z debiutem nowego Atego, Mercedes-Benz kompletuje gamę pojazdów ciężarowych nowej generacji. Design kabiny Atego nawiązuje do pozostałych braci. Nowy zderzak ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej (na życzenie z diodami LED) podkreśla przynależność do rodziny ciężarówek Mercedes-Benz.
Lista dostępnych kabin obejmuje modele ClassicSpace S (normalna i przedłużona), ClassicSpace L oraz BigSpace L. Dla specjalnych zastosowań, takich jak służby przeciwpożarowe, komunalne czy drogowe, Atego dostępne jest także z kabiną załogową sześciomiejscową.
Wewnątrz kabiny kompletnie przeprojektowano kokpit, w dziedzinie designu i funkcjonalności dopasowując go do tego z Actrosa, Antosa i Arocsa. Panel centralny z dużym wyświetlaczem graficznym, standardowa kierownica wielofunkcyjna (opcjonalnie obszyta skórą), nowa architektura siedzeń ze zintegrowanym zagłówkiem i podłokietnikiem (w połączeniu z przekładnią PowerShift 3) i jednoczęściowy, 7-komorowy materac z zimnej pianki (opcja) to tylko niektóre przykłady udogodnień. Konstrukcję łóżek przejęto z większych modeli, skracając je tylko (kabina Atego ma 2,3 m szerokości, a Actrosa 2,5 m).
By poradzić sobie z wyzwaniami transportu dystrybucyjnego, Atego wyposażane jest w zintegrowane urządzenia multimedialne z dodatkowymi funkcjami.
Szeroka gama wersji
Dzięki licznym ulepszeniom podwozia, tylnego zawieszenia i zamocowania kabiny, a także nowemu układowi kierowniczemu, kolejna generacja Atego ma ambicje ustanawiania nowych standardów w dziedzinie dynamiki jazdy, bezpiecznego prowadzenia i komfortu. Całkowicie przeprojektowane podwozie nowego Atego dosyć skutecznie godzi dwa przeciwstawne cele: komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie, bez względu na obciążenie. Model, produkowany w wersjach o dopuszczalnej masie całkowitej od 6,5 do 16 ton, oferowany jest w sumie w 42 wariantach. Zawdzięcza to szerokiej gamie rozstawów osi, trzem długościom kabin oraz wersjom z napędem na wszystkie koła.
Podczas niedawnej prezentacji nowego modelu dla dziennikarzy w Polsce przedstawiciele Mercedes-Benz nie kryli satysfakcji, że Atego spędza w warsztacie tylko połowę czasu, którego potrzebują jego konkurenci. W statystykach awaryjności zajmuje pierwsze miejsce wśród najbardziej niezawodnych lekkich ciężarówek. Zapewne było to jedną z przesłanek obniżenia cen usług serwisowych - opłaty za kontrakty serwisowe CharterWay Service Complete obniżono o 5 proc., a okres ich został wydłużony z 80 do 96 miesięcy. Dzięki ograniczonym kosztom utrzymania i napraw, najniższej częstotliwości przeglądów w segmencie (interwały serwisowe do 120.000 km, to wynik o 20.000 km lepszy od poprzednika) oraz niskiemu spadkowi wartości końcowej, nowa gwiazda w sektorze krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego w całym okresie eksploatacji powinna przyczynić się do wzmocnienia rentowności.
Silniki
4-cylindrowy silnik OM 934 (5,1 l)
Moc maksymalna* Maksymalny moment obrotowy**
156 KM 650 Nm
177 KM  750 Nm
211 KM  850 Nm
231 KM  900 Nm
6-cylindrowy silnik OM 936 (7,7 l)
Moc maksymalna* Maksymalny moment obrotowy**
238 KM 1.000 Nm
272 KM 1.100 Nm
299 KM 1.200 Nm
* W każdej wersji przy 2.200 obr/min** W każdej wersji przy 1.200-1.600 obr/min
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.