Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Iveco Eurocargo Euro VI

Nowe, mocniejsze silniki FPT
17.01.2014 00:00:00
Iveco zaprezentowało nowe Eurocargo, średniej wielkości samochód ciężarowy, z silnikami Euro VI. Nowe silniki, Tector 5 i 7, spełniają rygorystyczną normę emisji spalin przy zoptymalizowanym zużyciu paliwa dzięki unikatowej technologii HI-eSCR opatentowanej przez FPT Industrial. Innowacyjny system oczyszczania spalin zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) o ponad 95% bez modyfikowania procesu spalania, bez konieczności stosowania dodatkowego układu chłodzenia, a także bez kosztownej ingerencji w konstrukcję pojazdu.
Iveco zaprezentowało nowe Eurocargo, średniej wielkości samochód ciężarowy, z silnikami Euro VI. Nowe silniki, Tector 5 i 7, spełniają rygorystyczną normę emisji spalin przy zoptymalizowanym zużyciu paliwa dzięki unikatowej technologii HI-eSCR opatentowanej przez FPT Industrial.
Innowacyjny system oczyszczania spalin zmniejsza emisję tlenków azotu (NOx) o ponad 95% bez modyfikowania procesu spalania, bez konieczności stosowania dodatkowego układu chłodzenia, a także bez kosztownej ingerencji w konstrukcję pojazdu.
Mocniejsze silniki Euro VI
Eurocargo otrzyma silniki o wyższej mocy i momencie obrotowym w porównaniu z jednostkami zgodnymi z normą Euro V. Zmodyfikowane i zmodernizowane 4-cylindrowe silniki Tector 5 oraz 6-cylindrowe Tector 7 zastąpią dotychczasowe jednostki Tector 4 i Tector 6. Ich dostawcą jest FPT Industrial. Nowa seria obejmuje trzy nowe wersje silnika Tector 5 o mocy 160, 190 i 210 KM oraz cztery wersje silnika Tector 7 o mocy 220, 250, 280 i 320 KM. Pojemność silników została zwiększona w celu zapewnienia optymalnej efektywności w poszczególnych zastosowaniach.
Moc 4-cylindrowego silnika wzrosła o 13%, maksymalny moment obrotowy zwiększył się aż o 23%. W przypadku silnika 6-cylindrowego przyrost mocy wyniósł 7%, a moment obrotowy zwiększono o 5%.
Tector 5 210 KM zgodny z Euro VI zastępuje 6-cylindrową jednostkę Tector 6 220 KM zgodną z Euro V, gwarantując niższe zużycie paliwa przy utrzymaniu wysokich osiągów. Tector 7, jako następca 300-konnej jednostki Tector 6, oferuje teraz 320 KM.
Według producenta, mimo zwiększonej pojemności, silniki Euro VI wraz z systemami oczyszczania spalin są lżejsze od silników produkowanych przez głównych konkurentów, co przekłada się na większą ładowność pojazdu w porównaniu z rynkową średnią w tym zakresie.
Zwiększona pojemność, wraz z systemem common rail HD drugiej generacji podającym paliwo pod maksymalnym ciśnieniem 1600 bar, zapewniają lepsze osiągi, także pod względem momentu obrotowego dostępnego przy niskiej prędkości obrotowej. Nowe dysze wielopunktowego wtrysku zapewniają większą precyzję dozowania paliwa i czasu wtrysku, co umożliwiło optymalizację procesu spalania poprzez zmniejszenie emisji cząstek stałych i zużycia paliwa w silniku pracującym pod pełnym obciążeniem.
Technologia HI-eSCR umożliwia ograniczenie zużycia paliwa o 2% na trasach międzymiastowych. Ponadto niezależnie od warunków eksploatacji zastąpienie 6-cylindrowego silnika Euro V o mocy 220 KM nowym 4-cylindrowym silnikiem Euro VI o mocy 210 KM przyniosło zmniejszenie zużycia paliwa o 4,5%.
W systemie opartym wyłącznie na SCR czyste powietrze jest wykorzystywane do maksymalizacji efektywności procesu spalania i ograniczenia do minimum emisji cząstek stałych bez udziału układu recyrkulacji spalin (EGR), co przekłada się na niższe zużycie paliwa i lepsze osiągi.
System oczyszczania spalin ogranicza się do katalizatora SCR. Brak EGR i układu aktywnej regeneracji filtra cząstek stałych (DPF) wpływa na poprawę niezawodności silnika.
Dzięki zastosowaniu nowych, wysokowydajnych wielowarstwowych filtrów paliwa oraz systemu separacji oleju w silnikach Euro VI udało się zachować takie same przebiegi międzyprzeglądowe jak w silnikach Euro V (80.000 km). Dopuszczalne przebiegi między przeglądami filtra DPF wynoszą 300.000 km.
Silniki są wyposażone także w elektronicznie sterowaną klapę wydechu, której obecność przyczynia się do spełnienia wymagań normy Euro VI w zakresie emisji. Klapa wydechu przyspiesza rozgrzewanie się systemu SCR w zimnej części cyklu emisji, zapewniając mu optymalną temperaturę roboczą. System ten przyczynia się również do zwiększenia skuteczności hamowania silnikiem. Maksymalna siła hamowania w silnikach Tector 5 i Tector 7 wynosi odpowiednio 100 i 150 kW.
Podsumowując, HI-eSCR jest jedynym systemem oczyszczania spalin zgodnym z normą Euro VI, w którym zoptymalizowano zużycie paliwa, zmniejszono stopień skomplikowania konstrukcji oraz utrzymano niezmienione wymagania w zakresie przeglądów pojazdu. Modernizacja silników przyczyni się także do poprawy komfortu użytkowania pojazdu dzięki ograniczeniu hałasu i wibracji związanych z pracą jednostki napędowej.
Według producenta, za sprawą niskiego zużycia paliwa, kosztów serwisu i utrzymania wartości, Eurocargo VI potwierdza swoją przewagę nad konkurencją w odniesieniu do kosztów utrzymania pojazdu.
Nowe, 12-stopniowe przekładnie zautomatyzowane
Producent oferuje w nowym Eurocargo Euro VI najszerszą gamę przekładni w tym segmencie, obejmującą sześć manualnych skrzyń biegów ZF o 5, 6 lub 9 przełożeniach, cztery zautomatyzowane skrzynie Eurotronic ZF o 6 lub 12 przełożeniach oraz trzy 5-biegowe skrzynie automatyczne.
Wszystkie wersje typoszeregu są dostępne z przekładniami manualnymi, automatycznymi i zautomatyzowanymi.
Nowością jest opcjonalna zautomatyzowana skrzynia biegów Eurotronic o 12 przełożeniach, dostępna z 6-cylindrowymi silnikami Tector 7 w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 19 ton. Nowe przekładnie, oferowane również w wersjach przystosowanych do przewozu i holowania innych pojazdów, ograniczają zużycie sprzęgła. Mogą one przenosić do 1.100 Nm momentu obrotowego w ciężkim i masywnym pojeździe.
Automatyczne przekładnie Allison z przemiennikiem momentu obrotowego są dostępne we wszystkich wersjach 4x2 i polecane są na trasy miejskie, gdzie średnia liczba zmian przełożenia dochodzi do 1200 dziennie.
Trzy rodzaje kabin
Do wyboru są kabiny: dzienna, sypialna ze standardowym lub podwyższonym dachem (wyposażona w jedną lub dwie leżanki oraz opcjonalną lodówkę) oraz brygadowa, z miejscami dla kierowcy i 6 pasażerów. Fotele dostępne są w wersji z tapicerką tekstylną lub z tworzywa sztucznego (PCV).
Bezpieczniej
Do poprawy bezpieczeństwa przyczyniają się najnowszej generacji elektroniczne systemy, takie jak nowy system kontroli stabilności (EVSC), dostępny opcjonalnie w pojazdach o masie od 6 do 10 ton oraz standardowo w ciężarówkach o dmc od 12 do 19 t. Na życzenie nabywcy EVSC może być zintegrowany z układem Hill Holder ułatwiającym ruszanie na wzniesieniach.
W podwoziu...
Rama wykonana ze stali o wysokiej granicy sprężystości, z bocznymi podłużnicami o przekroju C (pojazd lepiej znosi nierównomierne obciążenie ładunkiem lub nagłą zmianę kierunku jazdy), jest pozbawiona wystających elementów, co umożliwia wykonanie dłuższej zabudowy: od 4.265 do 10.175 mm. Pojazd ma dobrze prowadzić się m.in. w gęstej zabudowie, gdzie liczy się zwrotność, dzięki kabinie o szerokości zaledwie 2.160 mm, kątowi skrętu 52 st. i niewielkiej średnicy zawracania (poniżej 11 m przy rozstawie osi 2.790 mm).
W Eurocargo stosowane są różne konstrukcje zawieszenia: wzmocnione paraboliczne, półeliptyczne (z przodu) i pneumatyczne (z tyłu), a także w pełni pneumatyczne (z dwoma miechami w wersjach od 6 do 14 t i czterema miechami w wersjach od 15 do 18 t) z systemem elektronicznego sterowania ECAS, który podnosi komfort jazdy i dostosowuje wysokość zawieszenia do prędkości, obciążenia i rodzaju nawierzchni.
Układ hamulcowy
Wszystkie wersje Eurocargo są standardowo wyposażone w hamulec silnikowy. Dodatkowo istnieje możliwość wybrania trybu jego interwencji za pomocą dźwigni przy kierownicy. Wszystkie wersje 4x2 o dmc od 6 do 10 ton mają hamulce tarczowe na obydwu osiach. W wersjach o masie od 6 do 10 ton zastosowano hydrauliczno-pneumatyczny układ hamulcowy, a w wersjach o masie 11-19 ton układ jest wyłącznie pneumatyczny.
Łatwość zabudowy
Nowe Eurocargo może realizować wszystkie typowe zadania w swojej kategorii: w dystrybucji, jako chłodnia, jako środek transportu w branży budowlanej i w sektorze usług komunalnych. Na bazie Eurocargo powstają także pojazdy wyspecjalizowane: wozy strażackie, śmieciarki, wersje do przewozu osób. Typowy w tej kategorii krótki rozstaw osi docenią szczególnie firmy wykonujące zabudowy.
Oferta wersji i odmian Eurocargo jest najbogatsza w tej kategorii. Przy 14 wersjach różniących się dmc (od 6 do 19 ton), 7 wariantach mocy silnika (od 160 do 320 KM), 13 wersjach przekładni (6 manualnych, 4 zautomatyzowane i 3 automatyczne), 15 wersjach rozstawu osi (od 2.790 do 6.570 mm), 3 typach kabiny w 2 wariantach różniących się wysokością oraz wersjach napędu 4x2 i 4x4 liczba możliwych kombinacji przekracza 11.000.
Wersja terenowa 4x4
Do trudniejszych zadań polecane jest Eurocargo w wersji 4x4, ze specjalnymi rozwiązaniami chroniącymi jego konstrukcję: stalowym zderzakiem, rozkładanymi schodkami i osłoną chłodnicy.
Do napędu Eurocargo 4x4 służą 6-cylindrowe silniki o mocy 220 lub 250 KM w przypadku wersji 11,5-tonowej oraz 250 lub 280 KM w przypadku wersji 15-tonowej. 6-biegowe przekładnie manualne ZF są wyposażone w układ wspomagania "servoshift", który ułatwia zmianę przełożeń na trudniejszych trasach.
Wzdłużny mechanizm różnicowy obsługuje stały napęd na wszystkie koła, rozdzielając moment obrotowy na przednią i tylną oś. Ponadto kierowca może wybrać przełożenie do szybkiej lub wolnej jazdy.
Podstawowe informacje o nowych silnikach
Liczba / układ zaworów 4/OHV
Układ wtrysku Common Rail (CR) 1.600 bar
Układ sterowania przepływem powietrza z zaworem upustowym spalin (wastegate)
Przebieg między wymianami oleju 80.000 km
Przebieg między serwisem DPF 300.000 km
EGR Brak
System oczyszczania spalin HI-eSCR (DOC + pasywny DPF + SCR + CUC)
Masa suchego silnika Tector 5: 400 kg / Tector 7: 530 kg
Dane techniczne silników
Silniki Euro VI Moc maks. * Moment obrotowy
Tector 5, rzędowy, 4-cylindrowy, 4,5 l
160 KM 580 Nm przy 1.250-1.950 obr/min
190 KM 680 Nm przy 1.250-1.900 obr/min
210 KM 750 Nm przy 1.400-1.800 obr/min
Tector 7, rzędowy, 6-cylindrowy, 6,7 l
220 KM 800 Nm przy 1.250-1.900 obr/min
250 KM 850 Nm przy 1.250-2.050 obr/min
280 KM 1.000 Nm przy 1.250-1.950 obr/min
320 KM 1.100 Nm przy 1.250-1.900 obr/min
* W każdym przypadku przy 2.500 obr/min
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.